BİZE ULAŞIN 0 505 399 65 68
BAĞIŞ YAPIN

TÜZÜĞÜMÜZ

SOSYAL YAŞAMI GELİŞTİRME DERNEĞİ

Derneğin Adı ve Merkezi

Madde 1

Sosyal Yaşamı Geliştirme Derneğidir.

Derneğin merkezi İzmir’dir.

Dernek yurt içinde ve yurt dışında şube açabilir.

Derneğin Amacı Ve Bu Gerçekleştirmek İçin Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları Ve Biçimleri

Madde 2

Derneğin Amacı

Sosyal, kültürel, doğal nedenlerle yoksun kalmış birey, aile ve grupların sosyal, kültürel ve ekonomik gelişmelerine katkıda bulunmak ya da herhangi bir nedenle (travma v.b.) bu tür çalışmalara ihtiyaç duyulan alanlarda faaliyet göstermek. Bu yönde çalışma yapan diğer dernek ve vakıfları, valilik ve belediyeleri desteklemek, onlarla ortak çalışmalar yapmak. Ulusal ve uluslar arası kuruluşlarla projeler oluşturmak, programlar uygulamak.

Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri

1)Tüzükte yazılı amaçların gerçekleştirilmesi için gerekli olan her türlü bilgi, belge, doküman ve yayınları temin etmek, dokümantasyon merkezi oluşturmak. Yapılan çalışmaları kamuoyuna duyurmak için amaçlar doğrultusunda gazete, dergi, kitap, bülten, CD gibi yayınlar çıkarmak, dağıtmak.

2)Toplumun sosyal, kültürel, ekonomik kalkınma modelini, toplumun benimsemesini sağlamak ve yoksullukla mücadele için yardım faaliyetlerinde bulunma ve politikalar belirlemek.

3)Dezavantajlı gruplara öncelik tanıyarak gençleri, kadınları, çocukları topluma geri kazandırmak, kötü ortam ve alışkanlıklardan arındırma ve gelecekleri konusunda sosyal psikolojik eğitim ve destek sağlamak.

4)Toplumda, kadın ve genç işsizliğin azaltılması, çocuk işçiliğinin ve sömürüsünün ortadan kaldırılması, kadın ve gençlerin statü ve niteliklerinin yükseltilmesi için çalışmalar yapmak.

5)Doğal yaşamın korunması ve sürdürülebilir çevre politikalarının oluşturulması konusunda çalışmalar yürütmek.

6)Sivil toplumun geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için, sivil toplum kuruluşları ile birlikte kapasite geliştirici ortak çalışmalar yapmak.

7)Üyeleri arasında dayanışmayı sağlamak için iyi ilişkiler geliştirmek. Sosyal, kültürel ve ekonomik yardımlaşmayı sağlamak.

8)Tüzükte yazılı amaçların gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyulan her türlü teknik araç ve gereci, demirbaş ve kırtasiye malzemelerini temin etmek ve taşınır, taşınmaz mal satın almak, satmak, kiralamak, kiraya vermek ve taşınmazlar üzerinde ayni hak tesis etmek.

9)Gerekli izinler alınmak şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde bulunmak ve yurtiçinden ve yurtdışından bağış kabul etmek.

10)Tüzükte yazılı amaçların gerçekleştirilmesi için derneğin ihtiyaç duyduğu gelirleri temin etmek amacıyla iktisadi, ticari ve sanayi işletmeler kurmak. İşletmek, kiralamak, kiraya vermek.

11)Üyeleri arasında insani ilişkileri geliştirilmesi ve devam ettirilmesi için yemekli toplantılar, konser, balo, tiyatro, sergi, spor aktiviteleri, gezi ve eğlenceli etkinlikler v.b. düzenlemek veya üyelerinin bu tür etkinliklerden yararlanmalarını sağlamak.

12)Tüzükte yazılı amaçların gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi durumunda vakıf kurmak, federasyon ve konfederasyon kurmak veya kurulu bir federasyona veya konfederasyona katılmak, gerekli izin alınarak derneklerin izinle kurulabileceği tesisleri kurmak.

13)Uluslararası faaliyette bulunmak, yurtdışındaki dernek veya kuruluşlara üye olmak ve bu kuruluşlarla ulusal veya uluslar arası nitelikli proje bazında ortak çalışmalar yapmak.

14)Derneğin amacını gerçekleştirmek üzere, benzer amaçlı derneklerden işçi ve işveren sendikalarından ve mesleki kuruluşlardan maddi yardım almak ve adı geçen kurumlara maddi yardımda bulunmak.

15)Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi halinde,5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile ilişkilerine Dair Kanun hükümleri saklı kalmak üzere, kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler yürütmek.

16)Gerekli görülen yerlerde şube ve temsilcilikler açmak.

17)Derneğin amacı ile ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan alanlarda, diğer derneklerle veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek için platformlar oluşturmak.

18)Kendi bünyesinde rehberlik servisi ve eğitim kursları açmak, danışmanlar istihdam etmek, bunlarla ücretli veya ücretsiz iş akdi yapmak. Başka kurum, kuruluş birey ve işletmelere danışmanlık hizmeti vermek.

19)Derneğe gelir temin etmek veya tanıtım amacı ile fuarlar, kermesler, sergiler, geziler, konserler ve benzeri sosyal ve kültürel etkinliklerde bulunmak veya bu tür faaliyetlere katılmak.

20)Gerekli izinler alınmak kaydıyla, tüzükte yazılı amaçlar doğrultusunda ülkemiz ve milletimiz adına faydalı olabilecek her türlü faaliyette bulunmak ülkemizdeki ve yabancı ülkelerdeki ulusal ve uluslararası kuruluşlarla, ülkemizde ve uluslararası alanda beraberlik ve işbirliğinde bulunmak.

21)Ulusal ve uluslararası bilimsel toplantı konferanslar tertipler, kongre ve konferanslara katılmak, kongre ve konferanslar düzenlemek, bilim adamları veya üniversiteler ile işbirliği halinde araştırmalar yaptırarak, raporlar hazırlatmak, toplumun ve ilgililerin istifadesine sunmak.

22)Derneğin amacına hizmet edecek matbuat, sinema filmi, tv filmi, reklâm filmi, tiyatro eseri gibi kültür sanat faaliyetleri yapmak veya yaptırmak. Amacını gerçekleştirecek tüm çalışmalarda internet ortamından istifade etmek.

23)Derneğin amacı ve faaliyet konusu ile sınırlı olmak üzere aynı amaç ile faaliyet konusuna sahip diğer dernek ya da vakıflarla iş bu amaç ve faaliyet konularını gerçekleştirmeye dönük iktisadi işbirliği çerçevesinde sözleşmeler yapmak, tanıtım, bilgilendirme toplantıları yapmak. Reklâm kampanyaları düzenlemek ve bunları kamuoyuna basın ve yayın yoluyla duyurmak. Yapacağı görsel ve yazılı yayınlardan adına açacağı veya açtıracağı internet sitelerinde derneğe yapılacak bağış karşılığı reklâmlar almak, bu yönde gerçek ve tüzel üçüncü kişiler ile anlaşmalar yapmak.

Üye Olma Hakkı ve Üyelik İşlemleri

Madde 3

Fiil ehliyetine sahip bulunan ve derneğin amaç ve ilkelerine benimseyerek bu doğrultuda çalışmayı kabul eden mevzuatın öngördüğü koşulları taşıyan her gerçek ve tüzel kişi bu derneğe üye olma hakkına sahiptir. Ancak yabancı gerçek kişilerin üye olabilmesi için Türkiye’de yerleşme hakkına sahip olması da gerekir. Onursal üyelik için bu koşul aranmaz.

Dernek başkanlığına yazılı olarak yapılacak üyelik başvurusu dernek yönetim kurulunca en çok 30 gün içinde üyeliği kabul veya isteğin reddi şeklinde karara bağlanır ve sonuç yazıyla başvuru sahibine bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye bu amaçla tutulacak deftere kaydedilir.

Derneğin asil üyeleri derneğin kurucuları ile müracaatları üzerine yönetim kurulunca üyeliğe kabul edilen kişilerdir.

Derneğe maddi ve manevi bakımdan önemli destek sağlamış bulunanlar yönetim kurulu kararı ile onursal üye kabul edilebilir.

Derneğin şube sayısı 3’e ulaştığında dernek merkezinde kayıtlı bulunanların üyelik kayıtları şubelere aktarılır. Yeni üyelik müracaatları şubelere yapılır. Üyeliğe kabul ve üyelikten silinme işlemleri şube yönetim kurulları tarafından yapılır ve en çok otuz gün içinde bir yazı ile genel merkeze bildirilir.

Üyelikten Çıkma

Madde 4

Her üye yazılı olarak bildirmek kaydıyla dernekten çıkma hakkına sahiptir.

Üyenin istifa dilekçesi yönetim kuruluna ulaştığı anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır.

Üyelikten ayrılma üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.

Üyelikten Çıkarılma

Madde 5

Dernek üyeliğinden çıkarılmayı gerektiren haller:

1-Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda bulunmak,

2-Üyelik aidatını 6 ay aralıksız ödememek,

3-Dernek organlarınca verilen kararlara uymamak,

4)Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak,

Yukarıda sayılan durumlardan birinin tespiti halinde üye, yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarılabilir. Dernekten çıkan veya çıkarılanlar üye kayıt defterinden silinir.

Dernek Organları

Madde 6

Derneğin organları aşağıda gösterilmiştir.

1-Genel Kurul

2-Yönetim Kurulu

3-Denetim Kurulu

Dernek Genel Kurulunun Kuruluş Şekli, Toplanma Zamanı ve Çağrı ve Toplantı Usulü

Madde 7

Genel Kurul derneğin en yetkili karar organı olup, derneğe kayıtlı üyelerden şube sayısı 3’e ulaştığında da şubenin doğal delegeleri ile şubede kayıtlı üyeler tarafından seçilmiş delegelerden oluşur.

Genel Kurul:

1-Bu tüzükte belli edilen zamanda olağan,

2-Yönetim veya Denetim Kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı isteği üzerine 30 gün içinde olağanüstü toplanır.

Olağan Genel Kurul 2 yılda bir Nisan ayı içerisinde yönetim kurulunca belirlenecek gün, yer ve saatte toplanır.

Genel kurul toplantıya yönetim kurulunca çağrılır.

Yönetim kurulu genel kurulu toplantıya çağırmazsa üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh hâkimi, 3 üyeyi genel kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirilir.

Çağrı Usulü

Yönetim kurulu, dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini düzenler. Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az 15 gün önceden, günü, saati, yeri ve gündemi bir gazetede ilan edilmek veya yazılı ya da elektronik posta ile bildirmek suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre 7 günden az, 60 günden fazla olamaz.

Toplantı çoğunluk sağlanamaması dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa bu durum geri bırakma nedenleri de belirtmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç 6 ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır.

Genel kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.

Toplantı Usulü

Genel Kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise üçte ikisinin katılımıyla toplanır, çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.

Genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu üyeleri veya yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, yönetim kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler.

Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı yönetim kurulu başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir.

Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri kadar başkan vekili ile yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur.

Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve listedeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur.

Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına aittir.

Genel kurulda yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların gündeme alınması zorunludur.

Genel kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır, üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır. Onursal üyeler Genel Kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar. Tüzel kişinin üye olması halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya temsille görevlendirileceği kişi oy kullanır.

Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı ile yazmanlar tarafından birlikte imzalanır. Toplantı sonunda tutanak ve diğer belgeler yönetim kurulu başkanına teslim edilir. Yönetim Kurulu başkanı bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen yönetim kuruluna yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur.

 

 

 

Genel Kurulun Oy Kullanma ve Karar Alma Usul ve Şekilleri

Madde 8

Genel kurulda, aksine karar alınmamışsa yönetim ve denetim kurulu üyelerin seçimleri gizli oylama ile diğer konulardaki kararlar ise açık olarak oylanır. Gizli oylar, toplantı başkanı tarafından mühürlenmiş kâğıtların veya oy pusulalarının üyeler tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılması ile toplanan ve oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak belirlenen oylardır.

Açık oylamada, genel kurul başkanının belirteceği yöntem uygulanır.

Genel kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki, tüzük değişikliği ve derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir.

Toplantısız veya Çağrısız Alınan Kararlar

Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin yazılı katılımıyla alınan kararlar ile dernek üyelerinin tamamının bu tüzükte yazılı çağrı usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir. Bu şekilde karar alınması olağan toplantı yerine geçmez.

Genel Kurulun Görev ve Yetkileri

Madde 9

Aşağıda yazılı hususlar genel kurulca görüşülüp karara bağlanır.

1-Dernek organlarının seçilmesi,

2-Dernek tüzüğünün değiştirilmesi,

3-Yönetim ve denetim kurulları raporlarının görüşülmesi ve yönetim kurulunun ibrası,

4-Yönetim kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul edilmesi,

5-Derneğin diğer organlarının denetlenmesi ve gerek görüldüğünde haklı sebeplerle onların görevden alınması,

6-Üyeliğin reddi veya üyelikten çıkarma hakkında verilen yönetim kurulu kararlarına karşı yapılan itirazların incelenmesi ve karara bağlanması.

7-Dernek için gerekli olan taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,

8-Yönetim kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelikleri inceleyip aynen veya değiştirilerek onaylanması,

9-Dernek yönetim ve denetim kurullarının kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar ile dernek hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek gündelik ve yolluk miktarlarının tespit edilmesi,

10-Derneğin federasyona katılması ve ayrılmasının kararlaştırılması ve bu hususta yönetim kuruluna yetki verilmesi,

11-Derneğin şubelerinin açılmasının kararlaştırılması ve bu hususta yönetim kuruluna yetki verilmesi,

12-Derneğin uluslararası faaliyette bulunması, yurtdışındaki dernek ve kuruluşlara üye olarak katılması veya ayrılması,

13-Derneğin vakıf kurması,

14-Derneğin fesih edilmesi,

15-Yönetim kurulunun diğer önerilerinin incelenip karara bağlanması,

16-Derneğin en yetkili organı olarak derneğin diğer bir organına verilmemiş olan işlerin görülmesi ve yetkilerin kullanılması,

17-Mevzuatta genel kurulca yapılması belirtilen diğer görevlerin yerine getirilmesi.

 

Yönetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri

Madde 10

Yönetim kurulu 5(asil) ve 5 (yedek) üye olarak genel kurulca seçilir.

Yönetim kurulu, seçimden sonraki ilk toplantısında bir kararla görev bölüşümü yaparak başkan, yardımcısı, sekreter, sayman ve üye’yi belirler.

Yönetim kurulu, tüm üyelerin haberdar edilmesi şartıyla her zaman toplantıya çağırılabilir. Üye tamsayısının yarısından bir fazlasının hazır bulunması ile toplanır. Kararlar, toplantıya katılan üye tamsayısının salt çoğunluğu ile alınır.

Yönetim kurulu asil üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağırılması zorunludur.

Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri

Yönetim kurulu aşağıdaki hususları yerine getirir.

1-Derneği temsil etmek veya bu hususta kendi üyelerinden birine veya bir üçüncü kişiye yetki vermek.

2-Gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek döneme ait bütçeyi hazırlayarak genel kurula sunmak,

3-Derneğin çalışmaları ile ilgili yönetmelikleri hazırlayarak genel kurul onayına sunmak,

4-Genel kurulun verdiği yetki ile taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi yapmak, dernek lehine rehin ipotek veya haklar tesis ettirmek,

5-Genel kurulun verdiği yetki ile şube açmaya ilişkin işlemlerin yürütülmesini sağlamak.

6-Derneğin şubelerinin denetlenmesini sağlamak ve gerek görüldüğünde haklı sebeplerle şube yönetimi kurullarını görevden almak,

7-Gerekli görülen yerlerde temsilcilik açılmasını sağlamak.

8-Genel kurulda alınan kararları uygulamak,

9-Her faaliyet yılı sonunda derneğin işletme hesabı tablosu veya bilânço ve gelir tablosu ile yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan raporunu düzenlemek, toplandığında genel kurula sunmak,

10-Bütçenin uygulanmasını sağlamak,

11-Derneğe üye alınması veya üyelikten çıkarılma hususlarında karar vermek,

12-Derneğin amacını gerçekleştirmek için yetkisi dahilinde her çeşit kararı almak ve uygulamak,

13-Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak.

Denetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri

Madde 11

Denetim kurulu üç asil ve üç yedek üye olarak genel kurulca seçilir.

Denetim kurulu asil üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağırılması mecburidir.

Denetim Kurulunun Görev ve Yetkileri

Denetim kurulu derneğin, tüzüğünde gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını, dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen aralıklarla denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna ve toplandığında genel kurula sunar.

Denetim kurulu, gerektiğinde genel kurulu toplantıya çağırır.

Derneğin Gelir Kaynakları

Madde 12

Derneğin gelir kaynakları aşağıda sayılmıştır.

1-Üye aidatı: Üyelerden giriş ödentisi olarak 20 YTL alınır. Aylık üye aidatı miktarını belirleme yetkisi genel kurula bırakılır.

2-Gerçek ve tüzel kişilerin kendi isteğiyle derneğe yaptıkları bağış ve yardımlar

3-Dernek tarafından tertiplenen çay ve yemekli toplantı, gezi ve eğlence, temsil, konser, spor yarışması ve konferans gibi faaliyetlerden sağlanan gelirler

4-Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler

5-Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanacak bağış ve yardımlar

6-Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen kazançlar

7-Diğer gelirler

Derneğin Defter Tutma Esas ve Usulleri ve Tutulacak Defterler

Madde 13

Defter Tutma Esasları

Dernekte işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık brüt gelirin 2008’i yılı için 500 Bin YTL’yi aşması durumunda takip eden hesap döneminden başlayarak bilânço esasına göre defter tutulur.

Bilânço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir.

Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilânço esasına göre defter tutulabilir.

Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu işletme için ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter tutulur.

Kayıt Usulü

Derneğin defter ve kayıtları dernekler yönetmeliğinde belirtilen ve esasa uygun olarak tutulur.

      Tutulacak Defterler

      Dernekte, Aşağıda yazılı defterler tutulur.

      A-) İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:

      1-Karar Defteri: Yöntem kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu defterlere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır.

       2-Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu defterlere işlenebilir.

       3-Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta yoluyla gelen ve giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle saklanır.

       4- Demirbaş Kayıt Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve şekli ile kullandıkları veya verdikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların kayıttan düşürülmesi bu deftere işlenir.

      5- İşletim Hesabı Defteri(Gelir-Gider Defteri): Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.

      6-  Alındı Belgesi Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra numaraları, bu belgeleri alan ve iade edenlerin adı, soyadı ve imzaları ile aldıkları ve iade ettikleri tarihler bu deftere işlenir.

     B-) Bilânço esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:

     1- (a) bendinin 1,2,3 veya 6 ncı alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması durumundadır.

     2- Yevmiye Defteri, Büyük Defter ve Envanter Defteri: Bu defter tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanunun Maliye Banklığına verdiği yetkiye istinaden yayınlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.

     Defterlerin Tasdiki

            Dernekte, tutulması zorunlu olan defterleri kullanmaya başlamadan önce İl Dernekler Müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak, bilânço esasına göre tutulan defterler ile form veya sürekli form yapraklı defterlerin, kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.

      Gelir Tablosu ve Bilânço Düzenlenmesi

İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yılsonlarında (31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK–16–2 ‘da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilânço esansa göre defter tutulması durumunda ise, yılsonlarında (31 Aralık). Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas aralar bilânço ve gelir tablosu düzenlenir.

 Demeç Yetkisi

     Madde 14

Dernek adına Başkan veya yokluğunda başkan yardımcısı veya yönetim kurulu üyeleri dışında bir başkası demeç veremez. Dernek tüzük ve amacına aykırı demeç veren yasalar karşısında şahsen sorumlu olur.

    Derneğin Gelir ve Gider İşlemleri

      Madde 15

Gelir ve Gider belgeleri:

Dernek gelirleri, (Dernekler Yönetmeliği EK–17 ‘de örneği bulunan) “Alındı Belgesi” ile tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığıyla tahsil halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.

 Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yöntemliği EK-13te örneği bulunan ) “ Gider Makbuzu” düzenlenir.

      Dernek tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri (Dernekler Yönetmeliği EK–14 örneği bulunan ) “Aynı Yardım Teslim Belgesi” ile yapılır. Kişi kurum veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise (Dernek Yönetmeliği EK15’te örneği bulunan)”Aynı Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir

      Alındı Belgeleri

   Dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği EK-172de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır

Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere kaydedilmesi eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına göre tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplam gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliği ilgili hükümlerine göre hareket edilir.

       Yetki Belgesi

Dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler yetki süresi de belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu ve kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler Yönetmeliği EK-19’da örneği bulunan) “ Yetki Belgesi” dernek tarafından üç nüsha olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır.

Yetki belgelerinin birer sureti Dernekler Birimlerine verilir. Yetki belgesi ile ilgili değişiklikler yöntemi kurulu başkanınca, on beş gün içersinde Dernekler Birimine bildirilir.

Dernek adına gelir tahsil edecek kişiler, ancak adlarına düzenlenen yetki belgelerinin bir suretinin dernekler birimine verilmesinden itibaren gelir tahsil etmeye başlayabilirler.

Yetki belgesinin kullanımı, yenilenmesi, iadesi ve sair hususlar Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerin göre hareket edilir.

       Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi

Defterler hariç, olmak üzere dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır.

 

       Beyanname Verilmesi

          Madde 16

Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yılsonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler Yönetmeliği EK-21’de sunulan) “Dernek Beyannamesi dernek yönetim kurulu tarafından onaylandıktan sonra, her takvim yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı tarafından ilgili idare amirliğine verilir.

       Bildirin Yükümlülüğü

       Madde 17

Mülki amirliğe yapılacak bildirimler;

       Genel Kurul Sonuç Bildirimi

Olağan ve olağanüstü genel kurul toplantılarının izleyen otuz gün içinde, Yönetim ve Denetim Kurulları ile diğer organlara seçilen asil ve yedek üyeleri içeren (Dernekler Yönetmeliği EK-3te sunulan) “Genel Kurul Sonuç Bildirimi” ve ekler yönetim kurulu başkanı tarafından ilgili mülki idare amirliğe bildirilir.

      

       Genel kurul sonuç bildirimine;

    a-Divan başkanı, başkan yardımcıları ve yazman tarafından imzalanmış genel kurul toplantı tutanağı örneği

    b-Tüzük değişikliği yapılmışsa, tüzüğün değişen maddelerinin yeni ve eski şekli ile dernek tüzüğünün son şeklinin her sayfası yönetim kurulunca imzalanmış örneği eklenir.

   Taşınmazların Bildirilmesi

Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler Yönetmeliği EK–26 da sunulan) “Taşınmaz Mal Bildirimi’ni doldurmak suretiyle mülki idare amirliğe bildirilir

 

 

 

 

 

         Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi

         Dernek tarafından, yurtdışından yardım alınacak olması durumunda yardım alınmadan önce (Dernekler Yönetmeli EK-4’te belirtilen) “Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi” iki nüsha olarak doldurup mülki idare amirliğe bildirimde bulunurlar.

         Bildirim formuna, yurt dışında yardım alınması hususunda alınmış yönetim kurulu kararı örneği, varsa bu konuda düzenlenen protokol, sözleşme ve benzeri belgeler ile yardımın aktardığı hesabı ilişkin dekont, ekstra ve benzeri belgenin bir örneği de eklenir.

         Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının yerine getirilmesi zorunludur.

         Kamu Kurum ve Kuruluşları ile Birlikte Yürütülmesi Ortak Projelerle İlgili Bildirim

         Derneğin görev alanına ilişkin konuları kamu kurum ve kuruluşları ilk yürüttüğü ortak projelerle ilgili olarak yapılan protokol ve projenin örneği (Dernekler Yönetmeliği EK-23’de gösterilen) “Proje Bildirimi’ne eklenerek, protokol tarihini izleyen bir ay içinde dernek merkezinin bulunduğu yerin valiliğine verilir.

         

 

        Değişikliklerin Bildirilmesi

          Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik “Yerleşim Yeri Değişiklikleri Bildirimi; genel kurul toplantısı dışında dernek organlarında meydana gelen değişiklikler “Dernek Organlarındaki Değişiklikler Bildirimi” doldurulmak suretiyle değişiklik izleyen otuz gün içinden mülki idare amirliğine bildirilir.

          Dernek tüzüğünde yapılan değişiklikler de tüzük değişikliğinin yapıldığı Genel Kurul toplantısını izleyen otuz gün içinde, genel kurul sonuç bildirim, ekinde mülki idare amirliğine bildirilir.

         Derneğin İç Denetimi

         Madde 18

Dernekler Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya Denetim Kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması Denetim Kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.

          Denetim Kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir.

Genel Kurul veya Yönetim Kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırılabilir.

         Derneğin Borçlanma Usulleri

            Madde 19

 Dernek amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde Yönetim Kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak ta yapılabilir. Ancak bu borçlanma, derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz.

        Derneğin Şubelerin kuruluşu

            Madde 20

Dernek gerekli görülen yerlerde genel kurul kararıyla şube açabilir. Bu amaçla dernek yönetim kurulunca yetki verilen en az üç kişilik kurucular kurulu, Dernek Yönetmeliği’nde belirtilen şube kuruluş bildirimi ve gerekli belgeleri, şube açılacak yerin en büyük mülki amirliğine verir.

       Şubelerin Görev ve Yetkileri

          Madde 21

Şubeler, tüzel kişilik olamayan dernek amaç ve hizmet konuları doğrultusunda özerk faaliyetlerde bulunmakla görevli ve yetkili, tüm işlemlerden doğan alacak ve borçlarından ötürü kendisinin sorumlu olduğu dernek içi örgütüdür.

       Şubelerin Organları ve Şubelere Uygulanacak Hükümler

          Madde 22

Şubenin organları, genel kurul, yönetim kurulu ve denetim kurulu’dur.

       Genel kurul, şubenin kayıtlı üyelerinden oluşur. Yönetim kurulu, beş asil ve beş yedek,  Denetim kurulu ise üç asil yedek üye olarak şube genel kurulunca seçilir.

       Bu organların görev ve yetkileri ile bu tüzükte yer alan dernekler ilgili hükümler, mevzuatın öngördüğü çerçevede şube’de de uygulanır.

       Şubelerin Genel Kurullarının Toplanma Zamanı ve Genel Merkez Genel Kurulunda Nasıl Temin Edileceği

       Madde 23

Şubeler, genel kurul olağan toplantılarını genel merkez genel kurul toplantısında en az bir ay önce bitirmek zorundadırlar.

      Şubelerin olağan üstü genel kurulu 2 yılda bir Mart ayı içersinde, şube yönetimi kurulunca belirlenecek gün yer ve saatte toplanır.

     Şubeler, genel kurul sonuç bildiriminin bir örneğini toplantının yapıldığı tarihi izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine ve dernek genel merkezine bildirmek zorundadırlar.

     Şubeler, genel merkez kurulunda seçimlik ve doğal delegelerle temsil edilir. Şubelerin yönetim ve denetim kurulu başkanları doğal delegeyi şubede kayıtlı her yirmi (20) üye için bir (1), arta kalan üye sayısı 10’dan fazla veya toplam üye sayısı 20 ’den az ise bu üyeler içinde bir olmak üzere seçilecek delegeler de seçimlik delege olarak şubeyi temsilen genel merkez genel kuruluna katılım hakkına sahiptir.

     Genel merkez genel kuruluna en son şube genel kuruluna katılır, ancak şube adına delege seçilmedikleri sürece oy kullanamazlar.

     Şubelerin yönetim veya denetim kurulunda görevli olanlar genel merkez yönetim veya denetim kuruluna seçildiklerinde şubedeki görevinden ayrılırlar

      Temsilcilik Açma

        Madde 24

Dernek gerekli gördüğü yerlerde dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla yönetim kurulu kararıyla temsilcilik açabilir. Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o yerin mülki idare amirliğine yazılı olarak bildirilir. Temsilcilik, dernek genel kurulunda temsil edilmez. Şubeler temsilcilik açamazlar.

       Tüzüğün Ne Şekilde Değiştirileceği

         Madde 25

Tüzük değişliği genel kurul kararı ile yapılabilir.

 Genel kurulu tüzük değişikliği yapılabilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanmaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak bu toplantıya katılan üye sayısı yönetim ve denetim kurulları üye tamsayısının iki katında az olamaz.

       Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3 ‘ü’ dür. Genel kurulu tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır

 

       Derneğin Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye Şekli

         Madde 26

Genel kurul her zaman derneğin feshine karar verebilir.

Genel kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması nedeniyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak bu toplantıya katılan üye sayısı yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.

        Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunlukla toplantıya katılan oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’dür. Genel kurulu fesih kararı oylamasıaçık olarak yapılır.

         Tasfiye İşlemleri

Genel Kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiye son yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel kurul karanının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır.

         Tasfiye kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esasında derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinde sonra kalan tüm para, mal ve hakları, genel kurulda belirlenen yere devredilir. Genel kurulda, devredilecek yer belirlenmişse derneğin bulunduğu ildeki amacına en yakın ve fesih edildiği tarihte en fazla üyeye sahip derneğe devredilir.

         Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağından gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır.

        Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bu Yönetim Kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır.

          Hüküm Eksikliği

          Madde 27

Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu Türk Medeni Kanunu ve bu kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkında hükümleri uygulanır,

          Bu tüzük yirmi yedi (27) maddeden oluşmuştur.